2013. július 17., szerda

Ételízesítő házilag

Gyerekkorom óta szeretem a delikátot azt a bizonyos 8-ast.
Rászórni a vajas kenyérre,friss paradicsommal ,uborkával mennyei.

Persze máshoz is használom ,de... egyre jobban idegesít a sok só és a kevés zöldség aránya.Ami pedig natúr és adalékmentes hát....elég drága.
Így amikor tavaly kaptam egy aszalógépet,a paradicsom után  ez lett a következő project.
Nagyon jól sikerült,ezért most természetesen újra nekiláttam.


                               

Hozzávalók:
-kb 1,5-2 kg súlyú zöldség
Nálam így nézett ki:
-4-5 répa
-2-3 fehérrépa
-1 zeller
- 1 karalábé
-1 nagyobb fej hagyma
-1 kápia paprika
-1 tv paprika
-1 nagy paradicsom
-1-1 jó nagy csokor petrezselyem és zellerzöld(de ne a piaci csokor,olyan igazi nagy csokor)

A zöldségeket,felszeleteltem én géppel,de uborkagyaluval is tökéletes.
A leveleket egy vékony terítőre terítettem meleg de nem napsütötte helyre.
Ha nem lenne gépem a zöldségekkel is így tennék,csak zsírpapírt terítenék 1-2 tepsire és arra raknám,tüll anyaggal vagy tiszta szúnyoghálóval letakarnám.Melegtől függően3-5 nap kell neki,miközben folyamatosan forgatnám.
Sütőben  is készíthetjük ,úgy 50-60 C-on szárítjuk :)
De géppel elég volt kb.12 óra.

                         


Amikor megaszalódott,mindent egy nagy tepsibe szórtam és kézzel összetörtem,ahogy lehetett(a leveleket is).Aztán még 1-2 órát a napfényes melegen szárítottam.

                                     


Majd bevittem és kávédarálón átpörgettem.
Kevertem hozzá 2 ek. durva szemcsés sót és üvegekbe töltöttem.

                           



Ebből az adagból egy garantáltan adalékmentes,következő évig a nyár illatát idéző,finom ételízesítő lesz.

12 megjegyzés:

  1. Hú de jó ez a szárított ételízesítő is!!! Nekem már nem fér el az aszalógép, pedig nagyon nagy hasznát venném! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is így vagyok... pedig pont most nézegettem egy ilyen aszalógépet, sajnos marha nagy és vacak műanyag.

      Törlés
  2. Kiváló recept.Köszönet érte.

    VálaszTörlés
  3. elküldtem anyukámnak rögtön, ahogy elolvastam - szuperjó!

    VálaszTörlés
  4. és ha nincs aszalóm? akkor hogyan?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor napon de ne tűzze mert kiszívja a színeket.Csak jó meleg helyen .Padlás,tetőtér,udvar .Vagy sütőben 50-60 C-on.Kiegészítettem a bejegyzést!Köszi az észrevételt.

      Törlés
  5. Annyira szuper!!! Ezek a színek és hogy házilag az egész.... Ügyes vagy!!! :)

    VálaszTörlés
  6. Szia Havasi Tímea vagyok Oroszlányból szeretném megkérdezni, hogy meddig kell szárítani a sütőben? üdvözlettel Havasi Tímea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia !
      Ne haragudj,hogy csak most válaszolok...12-24 óra ...attól függ milyen vastagra vágod ,mennyi van a tepsiben,mennyire nagy a zöldségek víztartalma...

      Törlés
  7. Ez szuper ötlet! Mindenképp ki akarom próbálni és átállni házi készítésűre. Mivel meg az orvos is óvva int a bolti etelizesitoktol!

    VálaszTörlés
  8. Én is készítettem már ilyen keveréket, de én tettem hozzá apróra vágott vöröshagymát és rendes zellert is a szárítandók közé.
    Az utóbbi időben pedig mindent összedaráltam és kis adagokban, joghurtos poharakban lefagyasztottam. Így is tökéletesen lehet használni főzéshez.

    VálaszTörlés